tisdag 22 november 2011

Såg precis på programmet Kobra (public service är bäst). Det handlade om fenomenet white trash och fick mig att ladda ner första säsongen av Mia och Klara, haha.

Jag tyckte dock inte att det speglade ungas uppfattning om vad white trash egentligen är. Jag kan köpa att ordet i sig är nedsättande och kanske borde bytas ut, men jag tycker inte att programmet gjorde en korrekt analys av ordets innebörd i Sverige idag.

För mig (och jag tror många andra) är inte ordet white trash samma sak som arbetarklass. Jag använder ordet snarare som en benämning på en livsstil, även om det ju självklart har sina rötter i något mycket djupare. Ordet hjälper till i min beskrivning av människor på samma sätt som orden emo, hipster eller brat. Det är något som går bortom en klädstil men som inte är avhängigt en viss ekonomisk status. Vad gäller kategorisering så kan man ju tycka vad man vill om den saken, men det är en nödvändighet för att vi ska kunna skapa struktur i vardagen.

Jaha, då var den saken avhandlad. Nu måste jag duscha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar